Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-06@20:16:33 GMT

یک خانواده والت دیزنی دارم

تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۴۴۰۰۴۷

یک خانواده والت دیزنی دارم

‍‍‍‍‍‍

دنیای انیمیشن پر از رمز و راز است که انسان هرگز از وجود آن باخبر نمیشود و برایش بسیار جذاب و دیدنیست که چگونه یک انسان با ذوق و قریحه خویش به سمت دنیای کودکی خود هدایت میشود و این گونه آثاری را خلق می کند، آثاری که رنگ و بوی دنیایی شیرین را می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انیمیشن ها در دنیای کودکی همه ما خاطرات شیرینی را خلق کردند و همه هنگامی که تام به دنبال جری می دوید هیجان زده شدیم و با آرامش پلنگ صورتی لبخند زدیم و با لحظات پسر شجاع خندیدیم و هنوز آن ها بخشی از وجود همه ما هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماجراهای گالیور، افسانه سه برادر، آفتاب و مهتاب و ناقلا، محله بهداشت، محله برو بیا، اردک قهرمان، علی کوچولو، پت پستچی، بامزی و انیمیشن های بسیار دیگر دنیای کودکی را رقم زده اند، اما پشت تمام این تصاویر همیشه یک نفر هست که با دنیای کودکی خود به کودکان شادی می بخشد.

ابوالقاسم نظر پور یکی از همان آدم هایی است که سال ها با ساختن تصاویر رنگارنگ انیمیشن خاطرات کودکی را برای کودکان ساخته است؛ او متولد سال ۱۳۳۲ در تهران است و چهار فرزندش نیز به پویانمایی علاقه مند هستند فعالیت هنری خود را ازسال ۱۳۴۸ شروع کرده است و به گفته خودش از آن سال با دیدن برنامه ای به نام دنیای والت دیزنی عاشق انیمیشن می شود.

خبرنگار ایمنا با این پیشکسوت دنیای انیمیشن گفت و گو کرده است که در ادامه می‌خوانید:

چگونه وارد هنر انیمیشن شدید؟

 من عاشق این رشته بودم و سعی کردم این هنر را یاد بگیرم و چون طراحی خوبی داشتم شروع کردم با اقتباس از روزنامه ها و مجله های آن زمان در خصوص این رشته هنری اطلاعات کسب کنم، علاقه فراوان به این رشته من را وادار کرد که از گوشه و کنارهای خیابان فیلم های ۳۵ میلی متری فریم به فریم به قیمت پنج ریالی را خریداری کنم.

 برایم بسیار شگفت آور بود که از تداوم حرکات مختلف این تصاویر به وجود آمده است و کار طراحی روی برگه های مختلف به سبک "فلیپ بوک" را شروع کردم. درسال ۱۳۵۶ کتابی به نام نقاشی متحرک خریدم که از بهترین کتاب های زندگی من است و هنوز هم این کتاب را مطالعه می کنم.

ساخت انیمیشن در گذشته به چه صورت بوده است؟

در گذشته سیستم مخصوص و امکانات نسل جدید را نداشتیم، اکنون بچه ها خیلی راحت می توانند با استفاده از نرم افزار، انیمشن های عالی و با کیفیت بسازند آن زمان من یک دوربین ۸ میلی متری داشتم که با استفاده از آن در کارگاه، فریم به فریم عکس می گرفتم و بعد به آلمان ارسال می کردیم. بعد از سه ماه جواب عکسبرداری های ما می آمد که تایید شده است یا خیر؛ چون گاهی فیلم ها در زمان ارسال شدن می سوخت و تمام زحمات از بین می رفت، با وجود تمام این مشکلات و زحمات نتیجه یک کار خوب، قوت قلبی برای ادامه کار من و همکارانم  بود.

اولین اثر هنری شما چه نام داشت و با استفاده از چه تکنیکی آن را خلق کردید؟

به سراغ تکنیک جدید از انیمیشن رفتم و این بار روی طلق طراحی کردم که در ایران بسیار نایاب بود. در سال ۱۳۵۴ به ناچار از طلق های شیرینی فروشی استفاده می کردم، آنها را به اندازه معین برش می دادیم و پس از طراحی و رنگ آمیزی برای پویانمایی آماده بود. نمونه بارز این تکنیک فیلم "توپ تپلی" است؛ در این اثر رحیم اصفهانی که در سینما جوان فعالیت داشت، فیلمبرداری را بر عهده گرفته بود و من صداپیشه این فیلم بودم که به جشنواره ساری راه یافت و به عنوان بهترین فیلم انیمشن در آن زمان انتخاب شد. برای من این اتفاق بسیار دلنشین و مطلوب بود و انگیزه من را برای ساخت فیلم های برتر دو چندان کرد.

با چه مشکلاتی در این سال ها دست و پنجه نرم کردید؟

من در تهران به دنیا آمده ام، ولی بلافاصله به خرمشهر نقل مکان کردیم به دلیل شغل پدرم که در راه آهن بودند مجبور شدیم در جنوب گرم و دلنشین به مدت ۲۷ سال سکونت داشته باشیم، ولی به دلیل شرارت های صدام به ناچار از جنوب دل کندیم و راهی شهر شیراز شدیم و من در صدا و سیمای مرکزی شیراز که "تپه تلوزیون" نام داشت، مشغول به کار شدم. به مدت هشت سال در شیراز زندگی کردم و در این مدت کوتاه که در شیراز بودم نزدیک به ۱۵۰ فیلم ساختم. با وجود مشکلات زیادی که در آن زمان حاکم بود به من مجوز دوربین ۱۶ میلیمتری نمی دادند ولی من ساختار کار با دوربین را بلد بودم. با مشقت تمام با همان دوربین قدیم عکسبرداری می کردم ولی به دلیل تماس فراوان بادنده های دوربین که نگاتیو روی ان قرار میگرفت تمام انگشتان من ان زمان زخمی بود و هر شب نیاز به چسب و مداوا داشتم. با مشاهده روند کارهایم مسئول تصویر تصمیم گرفت که به من یک دوربین بهتر با امکانات مضاعف بدهد و تازه من وارد دنیای جدید فیلمبرداری شدم، یکی از شاخص ترین کارهایم تیتراژ اول برنامه های کودک بود که به مدت ۱۱ سال در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می شد.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

اتفاق خوبی که اخیرا در دنیای هنری شما اتفاق افتاده است، چیست؟

خبر خوب اینکه ورژن جدید این تیتراژ با همکاری پسرم حسین نظرپور که از کارگردان های برجسته انیمیشن در حال ساخت است.

من تا سال ۱۳۷۶ تمام انیمیشن هایم دو بعدی و بر روی طلق بود تا اینکه متوجه شدم تمام فرزندانم به رشته پویا نمایی علاقه مند هستند و می خواهند از من جلو بزنند و من در کودکی شان نوعی ذوق و استعداد می دیدم که آنها را فرا می خواند. برای خلق اثری جاودان و ارجمند با توجه به حضور رایانه در خانه مان آنها انیمیشن های دیجیتالی خلق می کردند و من شاهد رشد روز افزون فرزندانم دراین زمینه بودم و یک اتفاق جالب تر اینکه عروسم نیز استاد پویانمایی است. " مهناز یزدانی" که در ساخت انیمیشن "ماهی کوچک دریا" و "تکبال" با ما همکاری داشت این فیلم به جشنواره استرالیا راه پیدا کرد و با افتخار می‌گویم که در حال حاضر یک خانواده والت دیزنی دارم.

ساخت انیمشن های گذشته برایتان جذاب تر بود یا انیمشن های مدرن؟

انیمشن هایی که در گذشته می ساختم با وجود تمام زحمت ها و مشکلاتش برایم بسیار جذاب و دوست داشتنی بود. ناگفته نماند من یک فیلم بلند " معمای یک روز" و فیلم " معاد" و... در زمان جوانی ساختم مثل تیتراژ "امیدهای انقلاب " در زمان جنگ این تصاویر را خلق کردم، خاطرات زیادی برای گفتن دارم یکی از پررنگ ترین خاطره های زندگی ام در تپه شیراز به خاطر حضور ما در ارتفاع تپه هر لحظه ممکن بود با اصابت یکی از بمب های صدام مواجه شویم و جان به جان آفرین تسلیم کنیم ولی پافشاری می کردیم و روزها و شب ها در کارگاه مشغول به ساخت فیلم بودیم، حتی گاهی مارها عقرب ها و رتیل های طبیعت مهمان کارگاه ما بودند و ما باید از آنها مُفَصل پذیرایی می کردیم.

آیا با حضور رشته انیمیشن در ایران می توان اشتغال زایی کرد؟

فیلم نامه نویس، استوری برد (فیلم نامه مصور)، مدل شیت کار، انیماتور، طراح شخصیت پرداز، صدا پیشگی، تدوین، ساخت بازی های کامپیوتری، موشن گرافیک، کمیک استریپس و ... خیلی کارها میتوان در زمینه هنر انجام داد که اگر در یک حرفه حاذق شدید می توانید اثر جاودانه خلق کنید حتی به جشنواره های بین المللی راه پیدا کنید. ولی جوانان امروز می خواهند راه صد ساله را یک شبه طی کنند و سریع به مقصد برسند در صورتی که پویانمایی افراد صبور و با حوصله را می طلبد.

تکنیک مورد علاقه شما چیست؟

طراحی های دوبعدی که شامل سبک قدیمی ساخت انیمیشن می شود؛ مثالش انیمیشن " دیرین دیرین" فوق العاده دوست داشتنی و برایم  جذاب است و هیچوقت ازبین نمیرود، اگر می خواهید سه بعدی یاد بگیرید باید پله های دوبعدی را از بر باشید.

به نظر شما رسالت انیمیشن و انیمیشن ساز چیست؟

من ۴۰ سال است که در این رشته  فعالیت می کنم و ۲۷ سال سابقه تدریس دارم و همیشه به هنرجویانم می گویم، شما رسالت آموزش به کودکان را دارید و می توانید ناگفته هایتان را به ضمیر ناخود آگاه کودکان تزریق کنید. من یک انیمشین ساختم به اسم " کلاغک بی توجه " که روند این داستان کلاغ چرک و کثیفی بود که اصلا به حرف مادرش گوش نمی داد و حمام نمی رفت. در مهد کودک اصفهان این فیلم به تمام کودکان حس تمیز و آراسته بودن را القا می کرد و نتایج بسیار مطلوب و مناسبی داشت.

اما متاسفانه امروزه من بسیاری فیلم های خشونت آمیز و خشن می بینم که نسل جدید با تماشای این نمایش ها روبه رو هستند و همچنین بازی های کامپیوتری که در زمان استراحت شاگردانم به آن میپردازند و  زمانی که سوال میکنم چرا این این حجم از خشونت را در بازی دوست داری؟ حرفی برای گفتن ندارد، حتی دلیلش را نمی داند. باید اقداماتی فراهم شود که با ساختن فیلم های انیمیشنی حاصل خوب و آموزشی برای کودکان فراهم شود نه آنها را به بیراهه روانه کند.

سخن آخر؟

من تمام عمر و زندگی ام را وقف این کار کرده ام، یعنی به خودم قول داده ام که تا آخر عمرم در این راستا فعالیت هنری داشته باشم. من حسابداری حرفه اصلی خود را فدای هنر کردم و حتی بارها گفته ام دلم میخواهد تا آخرین نفس هایم پشت میز لایت باکس پویانمایی خودم باشم.

من از هنرجویانم برای ساخت انیمشن های نوین قطعا استفاده خواهم کرد چون سلیقه شان به امروزی ها نزدیک تر است و جوان ها نیز باید با گوشت و پوست و استخوان سختی های فیلم سازی را برای فردایی برتر تجربه کنند و لعاب دیده شوند.

من با وجود گذشت ۶۶ سال از زندگی ام هنوز مشتاق به دیدن برنامه های کودک هستم و می خواهم کودک درون خود را زنده نگه دارم و به تمام هنرجویانم توصیه می کنم که کودک درون خود را بیدار نگه دارند زیرا موجب رشد و خلاقیت آنها می شود.

کد خبر 392629

منبع: ایمنا

کلیدواژه: انیمیشن کودک کودکان پویانمایی شیراز اصفهان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۴۴۰۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارت بازی تمام بازیکنان استقلال رسید

به گزارش خبرنگار مهر، تیم‌های فوتبال استقلال تهران و ذوب آهن امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت و در هفته بیست و ششم لیگ برتر در ورزشگاه آزادی رو در روی هم قرار می‌گیرند. این در حالی است که ابهاماتی در مورد عدم در اختیار داشتن کارت های بازی بازیکنان استقلال برای این دیدار مطرح شده بود ام یکی از مسئولان باشگاه این موضوع را رد کرد.

این مقام مسئول در گفت‌وگویی کوتاه با خبرنگار مهر، اعلام کرد: کارت بازی تمام بازیکنان تیم در اختیار ما است و از این بابت هیچ مشکلی استقلال را در رویارویی با ذوب آهن تهدید نخواهد کرد.

لازم به ذکر است که استقلال با ۵۴ امتیاز صدرنشین لیگ برتر است و آبی‌ها انتظار دارند تا با پیروزی در این دیدار صدرنشینی خود را حفظ کنند.

کد خبر 6098161

دیگر خبرها

  • طرح نور با پشتوانه‌ مردمی و با قدرت ادامه دارد
  • سند تحقق شعار سال استان یزد تدوین می‌شود
  • کارت بازی تمام بازیکنان استقلال رسید
  • ناکامی ایتالیا در سال 2002 و قهرمانی در جام جهانی 2006 به روایت کارتون / انیمیشن
  • نمایشگاه آثار هنری هنرجویان هنرستان هنر‌های زیبای دختران یزد
  • قهرمانی رئال مادرید در لالیگا و شادی جالب کارلو آنچلوتی به همراه بازیکنان / انیمیشن عمر مومنی
  • کامل کردن یک راه نیمه تمام
  • رفسنجانی ها برای تشییع شهید گمنام سنگ تمام گذاشتند
  • چهره‌هایی که نمی‌دانستید صداپیشگی هم کرده اند
  • انیمیشن‌هایی متفاوت برای بزرگتر‌ها؛ انیمیشن‌هایی مفرح برای بچه‌ها