Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جنوب نیوز»
2024-05-06@22:15:54 GMT

علاالدین زنده شد

تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۴۰۶۴۴۰۷

علاالدین زنده شد

مقصد بعدی والت دیزنی چیست و قرار است کدام شخصیت معروف و محبوب کارتونی این شرکت زنده بشود و در یک محیط غیرکارتونی ماجراجویی‌هایش را دنبال کند؟ به گزارش جنوب نیوز، با نمایش عمومی نسخه زنده «علاءالدین»، پرسشی که از سوی اهل فن و تحلیلگران سینمایی مطرح شده، این است که آیا شرکت والت دیزنی باید به تولید نسخه‌های زنده پویانمایی‌های موفق قدیمی‌اش ادامه بدهد یا نه.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پرسش از آن جهت مطرح شده که علاءالدین زنده این شرکت نتوانست انتظارات تماشاگران و منتقدان سینمایی را برآورده کند. نه‌تنها منتقدان نقدهای مثبتی برای فیلم ننوشتند، که تماشاگران هم استقبال بالایی از آن نکردند.

قبل از پخش عمومی علاءالدین، پیش‌بینی افتتاحیه‌ای بسیار بالا برای آن در جدول گیشه نمایش سینماها می‌شد. هزینه کلان تولید ۲۰۰ میلیون دلاری فیلم هم، به این تحلیل خوشبینانه دامن می‌زد. اما افتتاحیه ۵۶ میلیون دلاری فیلم در سینماهای آمریکا، همه را شوکه کرد. این رقم فروش، بسیار کمتر و پایین‌تر از آن چیزی بود که تصورش می‌رفت. همین نکته، بلافاصله پرسش‌های ناامیدکننده را مطرح کرد. مهم‌ترین پرسش این بود: اگر کمپانی والت دیزنی نمی‌تواند نسخه‌های زنده موفق و پرفروشی از پویانمایی‌های کلاسیک و معروف خودش تولید کند، پس چرا سنت دوباره‌سازی زنده این محصولات کارتونی را ادامه می‌دهد؟ بیشتر بخوانید: توصیه خواننده مشهور زن برای عدم ورود دختران آمریکایی به صنعت موسیقی / توالت تمیز کنید اما خواننده نشوید! +تصاویر به نوشته نشریه هالیوود ریپورتر، طرح این پرسش در حالی است که گروه بزرگی از تحلیلگران و حتی خود مدیران شرکت والت دیزنی چندان با این ادعا موافق نیستند. این گروه می‌گوید اگر چه فروش علاءالدین نتوانست توقعات را برآورده کند و غوغایی در جدول گیشه نمایش به راه بیندازد، اما توانسته راهش را با موفقیت نسبی طی کند. این در حالی است که برخی از انتقادات متوجه انتخاب گای ریچی برای کارگردانی فیلم است. مخالفان انتخاب ریچی برای کارگردانی فیلم، عقیده دارند برای اکشنی ماجراجویانه و فانتزی چون علاءالدین، نباید از یک فیلمساز روشنفکر و غیرمتعارف دعوت به همکاری می‌شد. فیلمی با حال و هوای علاءالدین را باید کسی چون استیون اسپیلبرگ یا جورج لوکاس کارگردانی می‌کرد.


شرکت والت دیزنی چند سالی است کار دوباره سازی زنده پویانمایی‌های معروف قدیمی اش را شروع کرده است و تا به امروز توانسته این راه را با موفقیت ادامه دهد. مارس گذشته بود که نسخه جدید «دامبو» به دیدار تماشاگران آمد. دوستداران محصولات کارتونی با دیدن دامبوی جدید، یاد و خاطره صحنه‌های کارتونی پویانمایی کلاسیک والت دیزنی را زنده کردند. آنها به‌زودی به دیدار نسخه زنده «شیرشاه» هم خواهند رفت و آنجلینا جولی را هم در قسمت دوم «مالیفیشنت»، در قالب شخصیت خبیث و سیاه دل ماجراهای سفیدبرفی و هفت کوتوله خواهند دید.  

رونق‌گیری متفاوت
از سال ۲۰۱۰ که شرکت والت دیزنی با کمک تیم برتون داستان و شخصیت‌های کارتونی «آلیس در سرزمین عجایب» را زنده کرد، تولید دوباره‌سازی زنده پویانمایی‌های کلاسیک رونق خاصی گرفت.والت دیزنی به این دوباره‌سازی‌ها قناعت نکرد و رشته‌ای از دنباله‌ها و بازسازی‌ها را در دستور کارش قرار داد. والت دیزنی حتی از این هم جلوتر رفت و با نگاهی تازه به ماجراجویی‌های داستان‌های کارتونی‌اش، داستان‌ها و شخصیت‌های جدیدی را خلق و روانه پرده سینماها کرد. واقعیت این است که دیزنی در دهه‌های گذشته، هیچ‌وقت شخصیت‌های خبیث فیلم‌های کارتونی‌اش را به عنوان شخصیت محوری یک فیلم مستقل ارائه نکرده بود، اما در شرایط تازه این احساس وجود داشت که می‌توان تمام شخصیت‌های ریز و درشت کارتون‌های قدیمی را در دل فیلم‌های زنده تازه‌ای در معرض دید و قضاوت تماشاگران قرار داد.
منتقدان سینمایی بعضی از این فیلم‌های جدید را تحویل گرفتند و بعضی را نه. بعضی‌هایشان فروش بهتری نسبت به بقیه داشتند. اما در کل، موج تازه‌ای به راه افتاد که به‌راحتی حکایت از موفقیت همه‌جانبه مدیران والت دیزنی می‌کرد. مالیفیشنت (۲۰۱۴)، سیندرلا (۲۰۱۵)، کتاب جنگل (۲۰۱۶)، دیو و دلبر (۲۰۱۷) و کریستوفر رابین (۲۰۱۸)، فیلم‌هایی بودند که با اقبال عمومی روبه‌رو شدند و حکم گنج پنهان و تازه کشف شده تهیه‌کنندگان و سازندگانشان را پیدا کردند. تحلیلگران اقتصادی سینما در این میان البته به قسمت دوم آلیس در سرزمین عجایب هم اشاره می‌کنند که در سال ۲۰۱۶ یک فاجعه تجاری بود. شکست سخت تجاری این فیلم، این پرسش را مطرح کرد که تولید دنباله‌ای بر نسخه‌های زنده شده فیلم‌های پویانمایی، می‌تواند کار درستی باشد یا نه.
  تکرار پرسش قدیمی
حالا فروش نه‌چندان راضی‌کننده علاالدین، دوباره همان پرسش قدیمی را پیش می‌کشد. آیا والت دیزنی باید نگران تولید نسخه‌های زنده بقیه محصولات کارتونی قدیمی‌اش باشد یا نه؟ منتقدان و تحلیلگران عقیده دارند مدیران شرکت به احتمال زیاد، حالا نسبت به گذشته دست به عصاتر عمل خواهند کرد. اگر در یکی دو سال گذشته میل زیادی برای ساخت سریع این نوع از فیلم‌ها وجود داشت، در آینده نزدیک این میل تا حد زیادی مهار خواهد شد. خیلی‌ها بر این باورند که والت دیزنی ترمز تولید این نوع فیلم را کشیده و خود مدیران هم به این نتیجه رسیده‌اند که در حال حرکت در شیب یک سربالایی هستند!

مقصد بعدی؟
در همین ارتباط پرسیده می‌شود مقصد بعدی والت دیزنی چیست و قرار است کدام شخصیت معروف و محبوب کارتونی این شرکت زنده بشود و در یک محیط غیرکارتونی ماجراجویی‌هایش را دنبال کند؟ این در حالی است که این روزها شخصیت‌ها و فیلم‌های کمیک استریپی و ابرقهرمانانه طرفداران زیادی میان تماشاگران پیدا کرده‌اند. خود شرکت والت دیزنی هم تولیدکننده چند تا از این فیلم‌هاست! این شرکت با همکاری شرکت مارول، تعدادی از این ابرقهرمان‌های بزن بهادر را در فیلم‌هایی مستقل روانه پرده سینماها کرده و طعم موفقیت کلان «آونجرز: پایان بازی»، هنوز زیر دندان مدیران آن است. گروهی از منتقدان می‌گویند والت دیزنی همیشه کارت‌های پنهانی برای رو کردن دارد و دیر نیست روزی که با یک فیلم تازه زنده شدهاز دنیای پویانمایی‌اش، هوش از سر منتقدانو تماشاگران ببرد!

منبع: جنوب نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۰۶۴۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ عامل مهم در شکل‌گیری شخصیت محمد‌رضا سنگری

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در آیین نکوداشت ادیب دزفول دکتر محمدرضا سنگری که شامگاه پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه در حسینیه ثارالله دزفول برگزار شد، ضمن تبریک هفته معلم گفت: خدا را شاکرم که این نشست حکمت بنیاد برگزار شد تا از اندیشمندی متفکر، ادیبی متخلق، فرزند دیار مقاومت؛ دکتر محمدرضا سنگری تکریم کنیم تا با این تکریم، یک حرکت تمدنی داشته باشیم. باید بگویم شاید بیش از یک سال از ایشان خواهش می‌شد که این مجلس تکریم را بپذیرند و ایشان نمی‌پذیرفت. عرض کردم این تکریم فقط تکریم شما نیست، تکریم علم و ادب است. از کار‌های تمدنی است که نسل جوان و نوجوان از آن درس می‌گیرند.

وی اظهار کرد: همه شما آقای دکتر سنگری را می‌شناسید و از وعظ و منبر ایشان بهره می‌برید. بیش از نیم قرن در ترویج معارف اسلامی و عاشورایی تلاش می‌کند. مداحان و ذاکران کشور به‌ویژه استان خوزستان از اشعار و آثار ادبی ایشان بهره برده‌اند. اهل جبهه و جنگ بود. فرماندهان و رزمندگان از دانش او درس می‌گرفتند. یک شخصیت فعال فرهنگی از قبل از انقلاب بود. با گروه منصورون ارتباط داشت، به‌ویژه با شهید حجت‌الاسلام سبحانی که تأثیری خاصی بر شخصیت ایشان گذاشت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: معلم و مدرس آموزش و پرورش و دانشگاه‌های مختلف بوده و هست. مؤلف کتب درسی زبان و ادبیات فارسی، فعال مطبوعاتی و مؤلف ده‌ها کتاب و عاشوراپژوهی و تبیین‌گر ادبیات انقلاب و ادبیات پایداری و در رأس همه اینا ولایت‌مداری است.

استاد خسروپناه گفت: گوشه‌ای از دستاورد‌های این عالم را عرض کردم، اما سؤال مهم اینجا مطرح است که چه اتفاقی می‌افتد که استاد سنگری شکل می‌گیرد؟ بی تردید عواملی نقش دارد. سه عامل مهم را نام می‌برم که در ساخت هویت و شخصیت دکتر سنگری مؤثر بوده و می‌توانند برای ما نیز نقش‌آفرین باشند.

وی ادامه داد: عامل اول تربیت خانوادگی است. انسانی که بر سر سفره پدر و مادری متدین که رعایت حلال و حرام کنند و با عالمان زمانه خود ارتباط داشته باشد، این چنین پرورش می‌یابد. استاد سنگری فرزند استاد حاج غلامحسین سنگری است که افتخار داشتم دو، سه سالی در معیت ایشان از محضر آیت‌الله مدرسیان در مدرسه آیت‌الله معزی بهره ببریم. مرحوم حاج غلامحسین سنگری که عمر بابرکت داشت، انسانی خلیق، معلمی دلسوز و متشرع بود. پدر و مادری این‌گونه فرزندی مانند دکتر سنگری تربیت می‌کنند. تربیت خانوادگی اصل و اساس است. این خیلی مهم است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: عامل دوم، تعالی مسجدی است. آقای دکتر سنگری در مسجد رشد کرد. هم خود در مسجد رشد کرد و هم تعالی بخش اهل مسجد بود. مسجد را فراموش نکنید. بچه‌های خود را به مسجد رفتن تشویق کنیم. جلسات قرائت قرآن را که امتیاز ویژه شهرستان دزفول است، قدر بدانیم.

استاد خسروپناه گفت: عامل سوم فضیلت‌یافتگی در ساحت اخلاق و ادب است. این عنوان «ادیب دزفول» که برای این برنامه انتخاب شده، معمولاً در ذهن ما شخص شاعر و ادیب به معنی خوش سخن را می‌آورد. اما ادب، یک مفهوم بسیار متعالی است. اگر درست فهمیده باشم فرق ادب و اخلاق این است که اخلاق، ملکات فضیلت‌محور درونی است. کسی که ملکه ویژگی‌های مثبت و فضایل را داشته باشد، انسان متخلقی است، اما انسانی که این فضیت درونی را در ظاهر هم بروز می‌دهد؛ نه فقط خوش سخن باشد، خوش خلق هم باشد، حرمت دیگران را حفظ کند، نسبت به دیگران خوش نیت باشد، در این صورت انسان با ادبی است.

وی گفت: ادب یک رزق متعالی و نعمت الهی است. اگر کسی آن را نداشته باشد محروم است. به فرموده امیرالمؤمنین (ع) ادب، کمال انسان است. خداوند سبحان وقتی انبیا را معرفی می‌کند از آنها به ادب یاد می‌کند. معصوم می‌فرماید دوست دارم شعیان ما انسان‌های عاقل، فهیم، فقیه، حلیم و ادیب، اهل مدارا، صبر و صدق باشند. ویژگی دکتر سنگری این است که این ادب هم در خوش کلامی او نمایان است و هم در خوش رفتاری او. این زاییده اخلاق است. ادب زاییده اخلاق است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آقای دکتر سنگری بیش از ۵۰ جلد کتاب نوشته است، کتابی به اسم «آیینه‌دارن آفتاب» دارد که زیست‌نامه اصحاب امام حسین (ع) است. آقای دکتر سنگری در این کتاب روی چه ویژگی‌هایی از اصحاب امام دست گذاشته است؟ معرفت و فهم عمیق، آزادگی، تولی و تبری، صبوری، شجاعت و دلاوری، ایثار و پاکباری، شیفتگی به عبادت، غیرتمندی و صلابت، عزت و نفوذ ناپذیری، موقعیت‌شناسی و روشنگری. چرا آقای سنگری این مفاهیم را از اصحاب کشف می‌کند؟ عمده این ویژگی‌ها فضایل است. چون این شخصیت، با عمق وجود دریافته اگر انسان فضیلت اخلاقی داشته باشد، یار امام می‌شود. در مقابل «آیینه‌شکنان» که نام کتاب دیگر او است، پژوهش تاریخی درباره شخصیت‌هایی است که مقابل امام حسین (ع) ایستادند. ویژگی اینها چیست؟ طمع، حرص، حرام‌خواری، رشوه‌گیری، جهل، حسادت، کینه‌توزی، سنگدلی، خود بزرگ‌بینی. همه اینها رذیلت است. یعنی ایشان در آثار عاشوراپژوهی خود به یک پیام اساسی اشاره دارد. آن پیام کلیدی این است فضایل اخلاقی، انسان را یار امام می‌کند و رذایل اخلاقی انسان را بار امام می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پرفسور بالتازار چگونه دیده شد؟/ نقش جشنواره در افزایش انگیزه
  • هدف از تکریم سرآمدان علمی و فرهنگی الگوسازی برای نسل جوان است
  • رخنه به قلب دشمن
  • جان تری و توصیف شخصیت های فوتبالی در قالب کلمات کوتاه / زیرنویس فارسی
  • نقشی از شخصیت‌های قصه‌های ایرانی بر روی پوستر نمایشگاه کتاب
  • شیرین مثل «شکرستان»/ پویانمایی که ۱۸ ساله شد
  • ۳ عامل مهم در شکل‌گیری شخصیت محمد‌رضا سنگری
  • چهره‌هایی که نمی‌دانستید صداپیشگی هم کرده اند
  • انیمیشن‌هایی متفاوت برای بزرگتر‌ها؛ انیمیشن‌هایی مفرح برای بچه‌ها
  • پلنگ صورتی عضله‌ای: این شخصیت دیگر خنده دار نیست! (عکس)